Skip to content

Doelgroep: wij leiden diverse professionals op om ACT therapie, training of coaching te geven aan mensen waarvoor ze bevoegd zijn om mee te werken vanuit hun vooropleiding.
Doelgroep: psycholoog, psychiater, coach, mindfulnesstrainer, therapeut, remedial teacher, docent, student of werker in de (geestelijke) gezondheidszorg.

De cursist moet voldoende kennis van en ervaring hebben met de basisprincipes van Acceptance and Commitment therapy, bijvoorbeeld door het hebben afgerond van een ACT basiscursus. Enige ervaring met ACT behandelingen bij mensen met angstklachten is gewenst.

Studiebelasting: onze ACT Trauma opleiding bestaat uit een cursus van drie dagen. De studiebelasting voor de ACT trauma bedraagt 16,5 contacturen en 16 literatuur-uren.
Een aanvullende individuele of groepssupervisie behoort tot de mogelijkheden.

Als literatuur voor de ACT trauma cursus dient het boek “TF-ACT in de Praktijk van Russ Harris, Hogrefe 2022” Dit boek dient voorafgaand aan de cursus te worden gelezen.
De aanschaf van het boek is niet inbegrepen in de cursusprijs.

Met behulp van kennisoverdracht, oefeningen en rollenspelen leer je Acceptance and Commitment therapie toepassen bij cliënten met trauma gerelateerde stressklachten en cliënten met onveilige hechting in jeugd en adolescentie.

TF-ACT is geen protocol of behandeling voor één specifieke aandoening, zoals PTSS. Het is een op compassie gebaseerde, exposure-gerichte benadering om ACT:

  • trauma-geïnformeerd: gebruikmakend van relevante gebieden, zoals evolutiewetenschap, polyvagale theorie, gehechtheidstheorie en theorie van remmend leren;
  • traumabewust: afgestemd op de mogelijke rol van trauma in een breed scala van klinische problematiek; En
  • traumagevoelig: alert op de risico’s van ervaringswerk, met name mindfulness-meditatie.

ACT gericht op Trauma (3 dagen) behandelt de volgende onderwerpen:

  • Introductie en onderscheid enkelvoudig en complex trauma, criteria PTSS
  • Belang van hechting en hechtingstheorie van Bowlby
  • Window of Tolerance/Flexibility
  • Vermijding, exposure en experiëntiele vermijding
  • Ontwikkelen en activeren van hulpbronnen
  • Dropping Anchor
  • Inleiding in de polyvagaaltheorie
  • Zelf-compassie
  • Behandelonderdelen gericht op heden, verleden en toekomst
  • Casusconceptualisatie
  • Trauma specifieke metaforen
  • Problematisch zelf-concept en fusie met rigide regels
  • Docent: Arno Engers

Groepsgrootte maximaal 20 deelnemers

Na afloop van deze cursus beschik je over de volgende kennis en vaardigheden:

  • Het kunnen maken van een casusconceptualisatie vanuit ACT perspectief bij verschillende traumagerelateerde problematiek,
  • Het kunnen maken en flexibel uitvoeren van behandelplannen op basis van ACT processen/principes
  • Neurowetenschappelijke kennis mbt trauma, inclusief polyvagaal theorie en gehechtheidstheorie
  • Hoe je cliënten kunt helpen te aarden en te centreren
  • Tools, technieken en metaforen voor het werken met trauma
  • Hoe je mindfulnessprocessen flexibel kunt inzetten zonder meditatie
  • Hoe je compassievolle, flexibele exposure kunt inzetten
  • Hoe je zelfcompassie kunt helpen ontwikkelen bij cliënten
  • Hoe je vanuit een ACT perspectief cliënten kunt helpen om om te gaan met schaamte, zelfkritiek en zelfbeschuldigingen.
  • Het uitvoeren van ‘inner child rescripting’
  • Het uitvoeren van ‘nachtmerrie rescripting’
  • Hoe je cliënten kunt helpen een gevoel van veiligheid en geborgenheid in hun lichaam te vinden
  • Hoe je exposure veilig kunt houden
  • Hoe waarden en zelfcompassie te gebruiken zijn voor posttraumatische groei

 

Back To Top