ACT Opleiding: Basis en Verdieping

Doel: wij leiden diverse professionals op om ACT therapie, training of coaching te geven aan mensen waarvoor ze bevoegd zijn om mee te werken vanuit hun vooropleiding.
Doelgroep: psycholoog, psychiater, coach, mindfulnesstrainer, therapeut, remedial teacher, docent, student of werker in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Studiebelasting: onze ACT opleiding bestaat uit een Basiscursus van twee dagen en een Verdiepingscursus van drie dagen. De Basis en Verdieping zijn apart te volgen. De studiebelasting voor de Basis bedraagt 12 contacturen en 16 literatuur-uren. Voor de Verdieping is dat respectievelijk 16,5 en 20,5. Een aanvullende  individuele of groepssupervisie behoort tot de mogelijkheden.

Methodiek: een belangrijk deel van de opleiding bestaat uit zelfonderzoek aan de hand van de ACT kernprocessen, zodat deelnemers deze kunnen integreren in hun eigen leven. ACT aan anderen leren begint bij de toepassing ervan op jezelf. De opleiding bestaat uit demonstraties, videomateriaal en rollenspellen. Als literatuur voor de basiscursus dient het boek ‘Acceptance and Commitment Therapie in de praktijk’, van Russ Harris, uitgeverij Hogrefe, 2009. Als literatuur voor de Verdiepingscursus dient het boek: Acceptance en Commitment therapie, verandering door mindfulness, het proces en de praktijk. Auteurs: Hayes, Strosahl en Wilson. (2012) Pearson

Achtergrond: ACT is een derde generatie gedragstherapie met de nadruk op gedragsverandering en op de rol van de context. De opleiding behandelt het functioneel contextualisme en de taaltheorie waarop ACT is gebaseerd, namelijk de Relational Frame Theory (RFT).

Belangrijkste uitgangspunten van ACT zijn: als het werkt is het goed en de ervaring is de beste leermeester. Daarom zijn terugkerende onderdelen van de opleiding: het ervaringsgericht ontdekken van wat niet werkt (bijvoorbeeld het veranderen van gedachten en gevoelens) en het ervaren of alternatieven wel werken (bijvoorbeeld acceptatie en defusie)

De Basiscursus (2 dagen) behandelt de volgende onderwerpen:
  • Introductie, geschiedenis ACT, Contextual Behavioral Science
  • Inleiding Relational Frame Theory (RFT)
  • Creatieve hulpeloosheid, controle als probleem, beloning en straf
  • Acceptatie als alternatief voor controle
  • Fusie/defusie
  • Mindfulness, hier en nu, acceptatie
  • Waarden
  • Zelf en identiteit
  • Toegewijde actie
  • Casus conceptualisatie en het flexibel uitvoeren van een behandelplan
  • Therapeutische relatie
  • Metaforen
  • Afronden, hexaflex, evaluatie
  • Literatuur Basiscursus, vooraf te lezen: Acceptance and Commitment Therapie in de praktijk. Auteur: Russ Harris, Uitgeverij Hogrefe, 2010
  • Literatuur Verdiepingscursus, vooraf te lezen: Acceptance en Commitment Therapie, verandering door mindfulness, het proces en de praktijk. Auteurs: Hayes, Strosahl en Wilson. (2012) Pearson
  • Docent: Peter Baldé

Groepsgrootte: maximaal 20 deelnemers

De Verdiepingscursus (drie dagen) behandelt de volgende onderwerpen:
  • ACT als onderdeel van het functioneel contextualisme
  • Assessment en behandeling binnen ACT
  • De functie van de hexaflex processen bij assessment en behandeling
  • Casusconceptualisatie
  • Analytisch en flexibel toepassen van ACT processen
  • Functioneel contextualistische leerprincipes van gedragsverandering
  • Verfijning van het waarnemen van relevante gedragspatronen bij cliënten
  • Het opmerken van de functie van het cliëntgedrag
  • Het faciliteren van een flexibeler gedragsrepertoire bij cliënten
  • Literatuur Verdiepingscursus, vooraf te lezen: Acceptance en Commitment Therapie, verandering door mindfulness, het proces en de praktijk. Auteurs: Hayes, Strosahl en Wilson. (2012) Pearson
  • Docent: Peter Baldé

Groepsgrootte: maximaal 20 deelnemers